– manden der ikke vidste, hvad han ellers skulle lave og derfor blev billedkunstner

På sporet af The Academy of Tal R. 

Med udsigt fra skulpturparken til Helsinborg og opland og Helsingør-Helsingborg-færgen, der sindigt glider forbi som på et moderne guldaldermaleri, sidder jeg på en strålende forsommerdag sidst i maj i Louisianas skulpturpark i Humlebæk med en stor bronzeskulptur af Henry Moore lige bag mig og tænker på, om man kan gætte en malers soltegn uden at kende det i forvejen, måske bare af den måde han/hun maler på ? 

På vej ind fra parken passerer jeg havens japanske ahorn, der står med  lysegrønne, nyudsprungne, halvt udfoldede bladparaplyer. To amerikanere står og måler deres skygger med blikket, de falder ned ad græsskråningen og knækker over der hvor den danner en forhøjning og kommer dermed til at ligne langstrakte Giacometti-skulpturer. “Look at the big shadows” siger manden til sin kone med umiskendelig drævende amerikansk accent. 

Fra Louisianas fine café føres jeg til højre ind i caféens Vinterhave, som den kaldes. Herfra går der en vindeltrappe i hvidmarmoreret sten og sorte gelændere ned til Louisianas Østfløj, og på de hvide vægge langs trappen står endelig bogstaverne The Academy of Tal R.  For foden af trappen så to glasskydedøre ind til Søjlesalen, og jeg er endelig ankommet! 

Kunst ? – noget med Venus!

Der er to misforståelser, der knytter sig til billedkunst. Den ene er, at den skal forståes. Den anden er, at billedet skal “forestille noget”, man kender fra den fysiske verden. Med hensyn til forståelsen er det selvfølgelig ingen hindring at vide noget om komposition og perspektivlære og den slags. Men det vigtigste er evnen til at opleve – og den kan man kun få ved at åbne sine sanser – og tage ind. Og det er Venus! 

Oplevelse har i astrologi med Venus at gøre, helt præcis med en sansning, der giver et indre følelsesmæssigt gensvar. Som Tal R. siger: “øjet har forrang, og det handler om at se.” 

Det behøver ikke være et reflekteret gensvar, når vi ser en is, så løber vores tænder i vand – det er også Venus. Og når kunst er virkelig god, så indebærer den, at man ikke bare ser „noget“, men også ser sig selv! Som det hedder et sted på udstillingen af Tal R.s værker: 

“At stirre på et billede er noget andet end at stirre på verden- det naturlige afløses af det kunstige. Vi ser på billedet. Og billedet ser tilbage på os, med en enestående version af verden, som den er. ” 

Mit første indtryk

Øjeblikshoroskopet viser, at Venus, der kort før kl. 17  er gået ned under den vestlige horisont, står i et nydelsesfuldt, men lidt overdådigt, afspekt til både Jupiter (opposition) og Pluto (kvadrat). Det er aspekter, der kommer til at påvirke min oplevelse af udstillingen. Jeg vil gerne ind og se, hvad dette handler om, men mit første indtryk i Søjlesalen er, hvorfor véd jeg ikke, ordene: „jydsk“ og „psykisk rod“:  store , ubehjælpsomme farvede klodser på lærrederne, det ved jeg ikke, om jeg kan lide. 

 

Ad en trappe endnu en etage ned i dybet til Store Sal. Inden jeg forsvinder ned, standser jeg tre besøgende, hvis sprog, jeg har taget for at være amerikansk. Det viser sig at være englændere. Jeg spørger dem om deres oplevelser med udstillingen: 

-Intimate, personal! Siger den ældste. 

-Vast! Siger den unge mand. 

-Unique! Siger den unge pige. 

Habakuk

Dernede i Louisianas Store Sal omkredser monumentale billeder af store godstogsvogne med skydedøre i midten, malet i 8 farvevariationer med akryl og pigment på lærreder , der er fastgjort lag på lag , 3 gange 5 meter i størrelsen, en labyrint med værket Døveinstituttet fra 2017. Det er 99 akrylværker hængt op i et forvirrende og indtryksfuldt kalejdoskop af posters/malerier med masser af vrangvendte ord i sproglige kolbøtter. For at gøre alting endnu mere surrealistisk: Fra loftet hænger skulpturen “Hest i pyjamas”, et stort patch-work tøj-dyr, fra det ene ben.

I den tilstødende biograf kan man blandt andet følge værket ”Habakuks” tilblivelse. I takt med , at Tal R. ydmygt og med en meget fysisk tilstedeværelse (tatoveringerne på hans arme får mig til at gætte på Skorpion i ascendanten) fortæller om sin vej til kunsten, og efterhånden som filmen med hans arbejde med „Habakuk“ lader skabelsen af et farvemæssigt utroligt virtuost billede træde frem, changerer min indledende følelse af ikke at kunne lide Tal R.´s kunst over i en vågnende indsigt i, hvor dygtig, den mand er – Tal R. kan noget med farver! 

Billedskolen på Jagtvej – af to omgange

Tal Rosenzweig, som er Tal R.s rigtige navn, er født i Tel Aviv lørdag den 20.maj 1967 imellem kl. 16 og 17 af en tjekkisk jødisk far og en dansk mor.  Allerede indenfor Tals første leveår flytter familien til Danmark. Tals kunstneriske løbebane kan egentlig føres tilbage til engang i september 1985, da han dropper ud af gymnasiet. 

 Samtidig med at have fået et rengøringsjob i Daells Varehus, begyndte han istedet på Billedskolen på Jagtvej. Ikke fordi han ville være billedkunstner, for billedkunstner havde han ikke nogen idé om, hvad var. Han siger, at han havde opdaget i erhvervspraktikken i 8. Klasse, at hvis man godt ville lave kunst, så var det noget med tegneserier. Flere af de virtuose tegninger på udstillingens grafikfløj viser Tal R.s inspiration fra tegneserier. 

“Efter et år på kunstskole, vidste jeg, at jeg ikke skulle være kunstner”, siger han. Istedet tog han i januar 1989 til Kina. 

Måske er det i lyset af forholdet til faderen, der som jøde havde oplevet 2. verdenskrig, at vi skal forstå Tal R.´s specielle forhold til skismaet imellem frihed og nødvendighed. Tal, der, født under seks-dagskrigen med den frihedssøgende,kosmopolitiske Vandmand på IC, vokser op i det fredelige og bekvemme Danmark. 

Efter et par år, så kom jeg hjem, og en veninde fortalte, at man kunne gå op på Toftegårds Plads og melde sig på bistandskontoret, og så bad de en om ens kontonummer, og så kunne man være på bistand”. fortæller Tal R. 

Hans far synes, det ville være en katastrofe, og så kunne man ligeså godt flytte ud på Christiania. Derfor begyndte han på endnu et år på samme kunstskole, men følte ikke noget for det. “Det var ret forfærdeligt, jeg hadede det ret meget, og jeg kunne ikke koncentrere mig.” 

Men så skete der pludselig noget.

Tal R.´s farve-åbenbaring

“Det var en dag i marts måned” , fortæller Tal R., ” vejret kunne ikke beslutte sig til, om solen skulle skinne eller om det skulle begynde at tordne, lyset stod og flakkede i rummet. Jeg havde grunderet lærredet med plastikmaling. Det var blevet alt for hårdt, sådan så den maling, jeg smurte på løb ned af lærredet. Fra det ene øjeblik til det andet forstod jeg noget om farver.”  Tal fortæller, at han ikke snakker om farver, der er isoleret hver for sig, men i en sammenhæng. ”Jeg kunne fornemme, om det fungerede eller ej.” Han havde samtidig den lykke, at én af lærerne kunne se og mærke, hvad det var, der foregik i eleven. 

Det progressive horoskop fra marts 1986 viser, at der var tale om en spirituelt præget oplevelse i forbindelse med 1. Måneknuderunde, hvor der er hul igennem til impulser fra højere lag i bevidstheden. Transit Neptun danner en næsten eksakt trigon til Nordlige Måneknude i radix. 

Beslutningen om at blive kunstner

For at undgå truslen om bistandshjælp begyndte Tal R. i sin fars firma. Det viste sig som en kortvarig nødløsning.  

Jeg vil være kunstner – I må støtte mig”,  sagde Tal R. til sidst til sine forældre. Nu skulle det være dét. “Det var  ikke fordi jeg følte noget for kunst, det var ikke et kald overhovedet, jeg vidste simpelt hen ikke, hvad jeg skulle finde på. Det var for at slippe ud af noget andet.” fortæller han i filmen. Han beskriver det som en presset tid i sit liv, han var 24 år gammel og havde ingen uddannelse – men havde fået sit første barn. Det progressive horoskop viser betegnende nok transit Saturn i kvadrat til Nordlige Måneknude i Tyren. Beslutningen om at vælge kunstnervejen har været nødtvungen.  Men samme år danner transit Uranus også opposition til Venus i fødselshoroskopet.

Og hans forældre støttede ham.  Han søgte ind på Københavns Kunstakademi ad et par omgange, og til sidst, ved tredje og sidste mulighed i året 1994, kom han ind. Det progressive horoskop kan næsten ikke være tydeligere. Nu er det transit Saturn, der aspekterer radix Venus med en trigon, mens progressiv Venus danner eksakt trigon til Saturn i radix. Transit Jupiter danner opposition til Nordlige Måneknude. Vejen er banet!

Påfugle med gigt

På min vej gennem The Academy of Tal R. kommer jeg pludselig ind i ef langstrakt rum, mærkeligt forvredne former, en kulsort, andre i stærke primærfarver, omgiver én, mens de belyses af projektører fra flere sider. Det er arrangeret på et gangareal, Louisianas buegang , hvor hver skulptur ikke rigtigt har et selvstændigt rum at udfolde sig på. Man føres fra den ene oplevelse uformidlet over i den anden, som at fare vild i  en blanding af aliens og kræftsvulster. Det er en samling af Tal R.s skulpturelle værk fra 2005 til 2016. 

 “Påfugle med gigt”- jeg er ikke sikker på, at det er dét, Tal R. siger i videoen med ham selv bladende i en af sine såkaldte ”kunstnerbøger”, som han kalder for ”en sabotage af din forestilling om “en bog”, og som man kan se på balkonen, inden man går en trappe ned til Louisianas Store Sal. Men jeg synes, jeg hører det ord, og det kan sagtens være rigtigt, for her har han på collagevis samlet et overflødighedshorn af billeder, både egne og udklip, ”glimmer, gamle tegninger, udklip fra pornoblade og alverdens banaliteter”, som der står i udstillingsbogen. 

Tal R. elsker nemlig at samle. Eller som han selv siger: han kommer af en familie af „tingfindere“. Der er noget grådigt efter både ting, billeder og former i i Tal R. s  Venus og Jupiter i Krebs. 

Et voldeligt behov for at klare sig

Det er interessant, at Tal R i sit horoskop både har en meget udvidende yang-agtig energi og en meget sammentrækkende yin-energi. Den første ligger dels i at 8 ud af 10 planeter står over horisontlinjen, dels i stortrigonen i vand mellem Neptun, Chiron og Jupiter. Det er det aspekt, der giver ham dels grænsegængerens position (Chiron), dels den store forståelse for det,  som der står på Louisianas hjemmeside, „oversete, skjulte og fortrængte rum i det moderne liv“.  Men samtidig har han ansvaret og nødvendighedens planet, Saturn i Vædder, liggende først i  hele horoskopet og først i T-kvadraten i kardinale tegn imellem Saturn, Venus og Mars. Saturn står i opposition til Mars. I astrologien ville vi sige, at planeterne står i en slags reception, for Saturn står i Vædder, hvor den er i fald – og Mars står i Vægt, hvor den er i eksil. Omvendt er Saturn ophøjet i Vægt og Mars hersker i Vædder

Tal R. fortæller, hvordan hans opvækst var præget af, at han aldrig oplevede at se sin far bøje nakken overfor omverdenens skepsis og fordomme.  Filmen om Tal R. viser, i hver høj grad hele hans udvikling fra starten af er bestemt af faderen, der udviklede en diamantsliber-virksomhed, mens han sideløbende arbejdede som værktøjsmager i Danmark. Wolfgang Döbereiner siger om aspektet, Saturn-Mars, at det er arketypen på, at man har oplevet, at livet er en kamp – mellem „dem og os“: Og hvis ikke kampen er der, så må den opsøges – Tal R. har udtalt i et interview, at han nærmest „havde et voldeligt behov for at klare den“ og kampsport har været en vigtig del af hans tilværelse. Samtidig siger han, der netop for tredje gang har startet en ny småbørns-familie, at han søger tilbage til situationer, hvor han er presset. 

Jeg fornemmer en næsten fortvivlet søgen efter nødvendighed hos ham, som om der er et indre vacuum af frihed, der skal fyldes- måske Neptun-Sol-oppositionen i horoskopet. Samtidig ligger Neptun og Saturn i halvandenkvadrat til hinanden, det virker på den måde, at nødvendigheden i Saturn kompenserer for den lidt luftige følelse af frisathed, Tal R. giver udtryk for i flere sammenhænge. Og hans liv bliver så en kamp mellem den luftige frihedsfølelse som kosmopolit i Danmark (IC i Vandmand!), hvor ingen egentlig tvinger én til noget, og hvor man, som han forbavsende nok siger i film-interviewet, der bliver vist på udstillingen- den udtalelse undrede mig virkelig: “bare kan gå i seng igen, når man er stået op” – og så den nødvendighed, han har fået med sig helt fra fødslen af – ikke mindst via påvirkningen fra sin far.

 

Kunst som time-out

Og hvor kommer kunsten så ind i billedet – jo – som et velkomment TIME-OUT fra Saturn- der jo er Fader Tid og står først i horoskopet – fra alle rutinerne – hvor den luftighed, som ligger i Tal R.s Neptun kan komme til udfoldelse!

I et interview med Martin Krasnik fortæller Tal R., at kunsten er en time-out for ham der ofte nok har følt meningløsheden i de dagligdags ting, vi som mennesker går rundt og foretager os. En måde måske at skabe en nødvendighed, man kan forholde sig mere frit til ? 

Vi så i min anden kunstner-artikel om Piet Mondrian fra marts i år, hvordan Neptun-Saturn i Mondrians horoskop indebar, at noget usynligt kunne lyse igennem realismen (Mondrians fra starten af disciplerede tegneevner til at gengive virkeligheden).

Fra Robert Hand har vi en udtalelse om, at Saturn er virkeligheden – og Neptun beviset på, at den ikke findes (citatet er omtrentligt efter hukommelsen). Selvfølgelig findes virkeligheden – men det er så at sige nødvendigt at integrere højere dele af den (Neptun) for at få HELE virkeligheden med i vores liv!: Det er dét, kunsten kan, og derfor kunsten ikke bare er noget “underligt noget” (som Martin Krasnik, hvor forståeligt det end er, forsøger at postulere i ovennævnte interview) – men vigtig! – For den kan give os et time-out fra den alt for tunge virkelighedsoplevelse, der ligger i Saturn og medvirke til at “højere dele” af virkeligheden kommer med i vores måde at leve på.

Tal R. grounder han sig ved hjælp af Saturn, der betegnende nok står i arbejdshuset, 6. hus.Og, siger han, hvis ikke der til sidst i værkets tilblivelse fandtes en ydre verden, der ville stå og tage imod billederne, f.eks. i form af en udstilling, så ville han nok blive ved med at nørkle med dem for sig selv i al uendelighed. Dette behov, offentlighedens kald, er 10. hus og Saturn, der kommer ind i billedet. 

Det progressive horoskop fra perioden oktober 1997 til februar året efter, hvor Tal R. havde sin museumsdebut på Louisiana ved udstillingen „Ny Kunst fra Danmark og Skåne“, viser, hvordan transit Saturn, ligesom i fødselshoroskopet, danner opposition til Mars, samt kvadrat til Venus  i fødselshoroskopet. 

50-“kufferten“ før kolon´et

Skal man tro astrologien, så er det såvel Jupiter som Den nordlige Måneknude, der viser, hvad den „kuffert“, der står før kolon, Tal R.s yndlingstegn i sproget, i løbet af livet er blevet pakket med. I Tal R. s tilfælde står de i henholdsvis Løven og Tyren. Han er en anerkendt international kunstner, udstilller i hele verden og underviser endda på udenlandske kunstakademier i Helsinki og Düsseldorf. Altså en autoritet. Måneknude i Tyren vidner om, at der er kommet fysisk form på de luftige drømme, han er blevet til noget-  far til fire, igang med sin tredje familie og hans billeder sælger for millionbeløb på internationale kunstauktioner. 

Uanset hvad, så stod kunsten skrevet i stjernerne for Tal R. Der er så meget Venus i det her horoskop – Sol, Måne og Nordlige Måneknude står i et Venus-tegn, det samme gør Mars – og Venus i Krebsen står selv på spidsen af en T-kvadrat og danner forøvrigt sekstil- og trigon-aspekt til Måneknudeaksen. Der er ikke andet at sige: Tillykke med kufferten, som du pakkede i løbet af de første 50 år, Tal R. – den er fuld af fantastiske billeder! 

Kilder: 

Marc-Christoph Wagner og Kasper Bech Dyg : Tal R:   film, der vises i udstillingen The Academy of Tal R.s biograf hver time. https://www.youtube.com/watch?v=0k1-wfHzg2c  

Udstillingsbog: 224-siders rigt illustreret katalog til udstillingen Academy of Tal R på dansk og engelsk.

Tal R. – „Jeg havde et næsten voldeligt behov for at klare den“ artikel i Berlingske 14. maj 2017  https://www.b.dk/livsstil/tal-r-jeg-havde-et-naermest-voldeligt-behov-for-at-klare-den

Tal R –  Painting is Like Free Falling, interview m. Martin Krasnik. Youtube

https://www.louisiana.dk/udstilling/academy-tal-r

The Academy of Tal R. Udstilling på Louisiana, Humlebæk. Østfløjen: Store Sal, Søjlesal og den samlede Grafikfløj i museets underste del. Udstillingen varer fra d.20.5-10.9.2017

Denne artikel er en lettere udvidet udgave af en artikel, der første gange blev trykt i Horoskopbladet Stjernerne, nr. 5 august 2017

Cathrine Oppenheims billede.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

©2020 Lars Thor Smith Website by  Virtuous Circle

Kontakt

Vi er ikke omkring lige nu. Men du kan sende os en email, og vi kommer tilbage til dig, så snart som muligt.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?